-
good to know
Januari 2012, This Month

Efter farväl..

Processen kan sammanfattas oftast i 4 steg:

Protest – man gör vad man kan för att undvika slutet eller söker kontakt med exet så fort som möjligt. Vanliga saker som man gör då är böna om mer, gråta, känna ilska, vara våldsam, känna ens partners närvaro hela tiden, försöka förföra tillbaka, etc.
(Intressant fakta är aggression/fientlighet/hämndkänsla mot ens ex är en indikation på att man vill egentligen återuppta förhållandet och att känslighet för avvisande är en indikation på våldsamhet. Tänket ” if I can´t have, no one will” är verklig och därmed alla mord och självmord i kärlekens namn)

Förtvivlan – när man förstår att det finns inget man kan göra så leder det ofta till en känsla av förtvivlan, emotionell desorganisation, depression, känna intensiv sorg, undvika socialt liv, problem med sova och äta och känna sig väldigt ensam.

Lösgöra/reorganisera/integrera – man börjar långsamt lösgöra sig ifrån det förlorade och reorganisera ens självuppfattning från att inte längre innehålla det föregående livet och exet. Man börjar mer integrera sig tillbaka i det sociala livet, återuppta andra aktiviteter och andra relationer.

Eventuell återfall – det kan hända att man faller tillbaka. Att man återupptar kontakten för fort och plötsligt vill försöka igen, det funkar inte och man får göra hela processen om igen. Eller att man får så pass stark flashback så man måste gå genom de föregående 3 steg igen. Oftast går det snabbare än första gången.

Allmänt hur lång tid denna process tar är beroende av ens relationstyp, vilken support man tar till sig, den nuvarande situationen och exets beteende. Det är olika, ibland går det snabbt, ibland 3 mån, ibland 1 år, ibland aldrig.

Hur ska man då bearbeta det bäst?

Ge dig själv tid – ta din tid till att sörja, gråta ut och låta alla känslor komma ut. Sen om du gör det i terapisoffan, bland vänner eller i din dagbok spelar ingen roll. Själva processen kan vara rensande så länge man sätter en tidsgräns på det och inte fastnar i det. Forskning har visat att när man öppnar upp sig inför sina vänner och får support så mår man bättre av den enkla anledningen att dem lyssnar och accepterar ditt inre, så då släpper din hjärna opiater, ett smärtstillande ämne likt det som förekommer i opium.

Träna – fast det är kanske det sista du vill göra så att röra på kroppen är bra av många anledningar och har vetenskapligt påvisat att inverka på depressions symptom. Om det blir ute i naturen så är det ännu bättre, det hjälper också till att nå välbefinnande. Träning kommer att även hjälpa dig genom att öka din chans att få sömn.

Lyssna på musik – musik har också påvisat effekt på hur man mår genom att börja lyssna på sorgset musik och långsamt övergå till gladare och snabbare musik hjälper man även sin hjärna på traven.

Var inte en stalker – det är allt man vill göra, men det kommer inte att hjälpa ett dugg. Det enda det gör att skicka dig iväg i berg- och dalbana av känslor medan du hoppfullt överanalyserar sista statusuppdateringen och blir misstänksam på den nya vän adden. DISTRAHERA dig med ta hand om dig själv istället och sätt en bra vän på att vakta dig och uppmuntra dig till att spendera din tid på att se till att du mår bra istället för att förmultna framför facebook, twitter, messenger, google eller exets favvo fik eller fönster.

Koncentrera dig på dig själv ett tag – man kan lära sig det mesta ur varje relation. Ta lite tid till att tänka genom vad som har hänt och vilka bra saker som har kommit ur det och var ärlig om din egen roll i det hela. Det sista du vill göra är att upprepa alla samma gamla misstag. Gör det med en vän, gör det med en terapeut, gör det med din nalle eller som jag, läs en hel massa forskning och analysera dig själv. Gör det inte med din flaska av Jack Daniels. Tanken med att du koncentrerar på dig själv är att du kan organisera upp dig själv igen och inte fortsätta vara förstörd såpa till människa, vilket är ungefär hur man kan känna sig efter en flaska J&D. Ät hellre en B&J och sen träna!

MEN

Om du funderar på att göra slut så innan du ens kastar dig genom hela denna process så ta en titt i spegeln och tänk genom först. Fråga dig själv varför vill du göra det och vad baserar du det på? Människors vilja att göra slut ökar ofta när man är väldigt stressad, inte trivs i andra livssituationer, t.ex. jobb, känner stor press inom andra livsområden, känner sig uttråkade fast de har inte själva ansträngt sig till att ändra det, etc. Tänk och vill du fortfarande göra det så gör det på ett snyggt sätt.

Gör det ansikte mot ansikte och med värdighet och ärlighet. Ta ditt ansvar för varför det har blivit så, skyll inte allt på din partner och vältra inte allt det som inte var bra. Ge dem och dig själv tid innan och förstå att de kommer att reagera helt på sitt eget sätt. Kom ihåg att man kan inte alltid bli vänner direkt.

Gör det inte per sms, mail eller post it. Ge varandra ett avslut, det ger bättre återhämtning och det är mer humant.

Kärleksfullt/ aki

 

Källor:

About sexologistintraining

sexologist in training

Diskussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Farväl.. « .sexologist in training. - 7 januari, 2012

  2. Pingback: Avslut « .sexologist in training. - 7 januari, 2012

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

aki

.has learned to be a lover and a loner because i can´t stand anything else but the depths of a person.

Enter your email address to follow me!

Gör sällskap med 54 andra följare

support me & shop

bloglovin

bloglovin

lust research tumblr

tweet me

%d bloggare gillar detta: